Kiedy nasz pojazd odmawia posłuszeństwa kierujemy się do warsztatu, ale jeśli są to drobne usterki to wiele napraw możemy wykonać sami. Nawet jeśli nie jesteśmy pasjonatami to niektóre zabiegi, czasem nawet i kosmetyczne możemy przeprowadzić bez większych trudności. Przedstawiamy przegląd różnych zagadnień i częstych wad samochodów i maszyn, wskazując z którymi możemy się łatwo uporać, a które wymagają interwencji specjalisty.Radzimy tutaj kierować się rozsądkiem, pewne proste czynności są nie do „spartolenia” ale bez wiedzy i doświadczenia nie zabierajmy się do większych napraw, a już na pewno nie ingerujmy w elementy wpływające na bezpieczeństwo jazdy. Do rzeczy. Sprawdzanie ciśnienia w oponach.

Ta prozaiczna czynność znacząco wpływa na zachowanie się auta na drodze i zużycie opon. Optymalne ciśnienie odnajdziemy w instrukcji obsługi auta lub na korku wlewu paliwa. Na każdej stacji benzynowej istnieje możliwość kontroli i dopompowania opon. Zacinające się zamki/drzwi.To bardzo uciążliwy drobiazg, który codziennie kosztuje nas te kilkanaście czy kilkadziesiąt sekund mocowania się z zamkiem. Najgorzej gdy nasze drzwi zacinają się w zimie, kiedy chwyci mróz możemy mieć spore problemy z otworzeniem. Płynem do czyszczenia uszczelek dokładnie wycieramy wszystkie zagłębienia(zamiast płynu można użyć wody z gliceryną). Jeśli chodzi o zamki, to należy użyć specjalnego smaru, podstawmy szmatkę by nie wybrudzić lakieru, a następnie włóżmy klucz i kilkakrotnie zamknijmy i otwórzmy zamek by smar się rozprowadził. Wszystkie inne elementy takie jak zawiasy i zatrzaski możemy potraktować uniwersalnym smarem. Wymiana filtra powietrza.To bardzo prosta czynność, która wbrew pozorom zauważalnie wpływa na pracę silnika. Mocno zanieczyszczony filtr ogranicza dopływ powietrza do silnika, powodując niecałkowite spalanie mieszanki, a więc i mniejszą moc. Wymieniając filtr dokładnie odkurzamy komorę i instalujemy nowy, ważne by dokładnie przylegał. Wymiana oleju.O poziomie oleju i tym że jest kluczowy dla pracy silnika dowiadujemy się już na kursie na prawo jazdy. Czynność wymiany oleju jest bardzo prosta, pamiętajmy jednak by robić to w odpowiednim miejscu z uwagi na środowisko. Przy wymianie oleju należy także zmienić jego filtr. Zużycie bieżnika opon.Producenci opon określają dokładnie jaka głębokość bieżnika jest bezpieczna. Przepisy mówią o głębokości 1,6 mm, jednak zaleca się by dla bezpieczeństwa głębokość ta była większa nić 3 mm dla opon letnich i 4 mm dla opon zimowych. Wyciekający olej z silnika.Ten niepokojący objaw często jest skutkiem nie wymienienia uszczelki zaworu spustowego oleju przy ostatniej wymianie. Niestety żeby wymienić tą uszczelkę musimy się liczyć ze spuszczeniem oleju. Czyszczenie styków i wymiana elektrolitu akumulatora.Top bardzo drobna sprawa, wystarczy kupić specjalny preparat i spryskać nim styki. Poziom elektrolitu uzupełniamy wodą destylowaną dostępną na każdej stacji benzynowej. Uzupełnianie płynu chłodniczego.To też nie jest trudny zabieg, wystarczy uzupełnić poziom płynem polecanym w instrukcji obsługi auta. Zacinające się pasy bezpieczeństwa.Uporczywy problem można łatwo rozwiązać. Mało kto wie, że pasy można smarować. Służy do tego specjalny preparat, który dodatkowo konserwuje pas i nie brudzi ubrań. Pasy bezpieczeństwa w dobrym stanie mogą uratować nam kiedyś życie, warto więc zadbać o ich kondycję. Śladu oleju na pokrywie zaworów.Często jest to tylko kwestia niedokręcenia śrub, lecz czasem należy wymienić uszczelkę pokrywy zaworów, tę czynność bez większych kłopotów wykonamy sami. Wymiana uchwytów tłumika.Zgubienie lub naderwanie tłumika podczas jazdy nie należy do przyjemnych doświadczeń. Wymiana mocowań, które już sparciały nie jest trudna i prawie każdy jest w stanie sobie z nią poradzić. Wymiana tłumika.Nie obejdzie się bez pomocy warsztatu. My możemy jedynie ocenić w jakim stanie jest tłumik. Zatykamy szmatą wejście i obserwujemy którędy uciekają spaliny. Czasami gołym okiem widać, że przerdzewiały tłumik prosi się o wymianę. Piszczący pasek klinowy.Bardzo irytujący dźwięk dochodzący spod maski to często właśnie pasek. Bez większych trudność i możemy poprawić napięcie paska niwelując jego ślizganie się które powoduje hałas. Gdy pasek jest sparciały, należy go wymienić, nie jest to czynność tak łatwa jakby się zdawało, ale przy odrobinie determinacji możemy wykonać ją samodzielnie. Stuki, klekot i olej pod samochodem.Te symptomy proszą się o konieczną i natychmiastową wizytę w warsztacie: plamy oleju na gumowym kołnierzu wału napędowego, olej na pokrywie skrzyni biegów, zaolejone amortyzatory, podejrzenie wycieku paliwa lub płynu hamulcowego, stuki z układu jezdnego. Słowem jeśli na podwoziu zauważymy jakieś płyny wyciekające z jakiegokolwiek elementu lub słyszymy podczas jazdy niepokojące stuki, jest to niezawodny znak że trzeba udać się do warsztatu i nie możemy tego zaniedbać. Kolejnym powodem dla którego należy się udać do warsztatu, jest to by właściwie ocenić stan podwozia potrzebujemy kanału lub podnośnika. Klocki hamulcowe.Poziom ich zużycia możemy określić samodzielnie, lecz montaż nowych i ich kalibrację należy zostawić fachowcom, jest to kluczowy dla bezpieczeństwa układ, dlatego nie można pozwolić sobie na ryzyko.