Skrzynie biegów.

Konieczność zastosowania przekładni wynika z potrzeby uzyskania dużego momentu, lecz wystarczający moment do poruszania pojazdów dysponowałby w teorii jedynie olbrzymie silniki, które byłyby kosztowne w budowie. Z tego powodu stosuje się reduktory i multiplikatory, by wysokie obroty silnika rzędu tysięcy obrotów na minutę, są redukowane do prędkości z jaką powinny się obracać np. koła samochodu.
Zastosowanie w samochodzie skrzyni zmiany biegów pozwala na płynne dostosowanie prędkości do momentu obrotowego. Skrzynia biegów to nic innego jak zespół przekładni, które przy pomocy zespołu mechanizmów sterowanego manualnie lub automatycznie zmienia przełożenie.
typowa mechaniczna skrzynia biegów w przkroju
Wyróżniamy kilka typów skrzyń biegów, w każdej z nich problem zmiany przekładni jest inaczej rozwiązany: skrzynie biegów mechaniczne – tutaj zmianę przełożeń uzyskuje się za pomocą zespołu kół zębatych które ciągle ze sobią współpracują, są to popularne skrzynie ręczne w których ustawienie zębatek przestawia się drążkiem zmianiając współpracujące ze sobą koła zębate za pośrednictwem systemu sprzęgieł, a co za tym idzie przełożenie. W pierwszyshc skrzyniach biegów nie wyposarzonych w synchronizatory, proces zmiany przełożenia przebiegał wielostopniowo. Wysprzęglenie głównego napędu. Rozłączenie kół zębatych w przekładni – wrzucenie „luzu” podniesienie prędkości obrotowej by wyrównać prędkość kół zębatych ponowne wysprzęglenie i połączenie kół zębatych w przekładni Wsprzęglenie głównego napędu sekwencyjne – stosowane głównie w motorach, gdzie za pomocą dźwigni możnbyło zmieniać bieg jedynie w górę albo w dół, po dodaniu elektronicznego sterowania trafiły również do samochodów hydromechaniczne – zmiana przełożenie odbywa się za pomocą zmiany prędkości krążącej cieczy w hydrokinetycznej przekładni, te skrzynie są zwykle automatyczne lub półautomatyczne bezstopniowe – tutaj zmiana przełożenia jest płynna, odbywa się na transmisji przez pas klinowy pracujący na dwóch stożkach, w zależności od położenia pasa klinowego otrzymujemy różne dowolne w swoich granicach przełożenia(różnica obwodów stożków). Stosuje je się w nowoczesnych ciągnikach rolniczych i skuterach.