Maszyny takie jak koparki, podnośniki, dźwigi, a nawet maszyny wojskowe są wyposażone bądź w koła, bądź w gąsienicowy układ bieżny. Ważne przy wyborze dla nas odpowiedniego rodzaju napędu jest poznanie jego cech, zalet i wad.Mechanizm gąsienicowy.Znajduje on zastosowanie przede wszystkim w maszynach poruszających się po terenie nieutwardzonym. Takich jak spychacze, koparki, czołgi czy transportery opancerzone. Pozwalają zwiększyć powierzchnię styku, jednocześnie obniżając nacisk jednostkowy, co umożliwia im poruszanie się nawet w grząskim terenie.Budowa:
1 - koło napędzające, 2 - koło kierunkowe, 5 - koła nośne, 3 - rolki podtrzymujące, 6 - koło napinające
Zalety: mniejszy nacisk jednostkowy, przy większej powierzchni styku skutkuje poprawioną przyczepnością i mniejszym poślizgiem oraz grzęźnięciem w terenie zdolność do pokonywania przeszkód terenowych zmniejszone opory toczenia w trudnym terenie bardziej odporny na ostrzał w warunkach bojowychWady: mała trwałość i wysoka awaryjność, co za tym idzie kosztowna eksploatacja duże opory toczenia i duża masa niszczenie utwardzonych nawierzchni(można zredukować tę wadę poprzez gumowe nakładki na ogniwa gąsienic)Opony terenowe.Opony terenowe to pewien kompromis pozwalający się poruszać w terenie, ale także po nawierzchniach utwardzonych. Stosuje je się zarówno w samochodach przeznaczonych na czysto terenowe przeprawy, jak też w SUV(nieco ugrzecznione i bardziej miejskie wersje), ale także w maszynach budowlanych, rolniczych, ratunkowych i wojskowych.Budowa opony terenowej.W stosunku do opony stosowanej w autach osobowych, „terenówki” posiadają znacznie bardziej bogatą rzeźbę bieżnika oraz wzmocnione ścianki boczne. Każda opona składa się z kilku podstawowych warstw: Bieżnika – wykonanego zwykle z syntetycznego kauczuki(w przypadku opon terenowych, zwłaszcza tych przeznaczonych do jazdy po lodzie i śniegu, montuje się czasami wystające metalowe kolce poprawiające przyczepność, bieżniki tego typu noszą miano klockowych bądź kolcowych). Opasania – jest to biegnąca obwodowa warstwa, mająca na celu usztywnić oponę i pomóc wytrzymać działające siły podczas obrotu opony. Osnowy – ułożone w poprzek warstwy kordu, materiał kordu i kąt ułożenia względem czoła opony zależy od producenta, ta warstwa ma na celu wzmocnienie Stopka – lub inaczej kołnierz, przylega do felgi, wzmocnione druty i grubszy materiał zapewniają szczelne i równe przykeganie do obręczy.Opony terenowe to przede wszystkim opony diagonalne w których osnowa składa się z kilku warstw materiału krzyżujących się ze sobą nawzajem, ale zawsze pod kątem różnym od 90°(w przeciwieństwie do opony radialnej, w której opasanie biegnie promieniowo). Opony diagonalne zapewniają wyższy komfort i są mniej podatne na uszkodzenia ścianek bocznych niż opony radialne, ale dzieje się to na koszt precyzji prowadzenia i zużycia paliwa, które to przymioty w terenie nie są aż tak istotne.Zalety: wyższy komfort, amortyzacja i mniejsze zużycie paliwa, mniejsza masa duża wytrzymałość na zużycie, ekonomiczna eksploatacja możliwość jazdy po utwardzonych i nieutwardzonych nawierzchniachWady: grzęźnięcie i ślizganie się w trudnym terenie możliwość przebicia bieżnika